LinkWithin

2008-07-13

Bornholmery na Bornholmie

W tym roku odwiedziliśmy ze znajomymi Bornholm. Wszystko dlatego, że lubimy Bałtyk, ale męczą nas zatłoczone plaże na polskim wybrzeżu i tony kolorowego plastiku na ulicznych straganach. Poza tym - potrzebowaliśmy odrobiny egzotyki (słynny chłód Duńczyków i obcośc języka) oraz odrobiny luksusu, jaki zapewnia pobyt w duńskim sommerhus (letnim domu). Nie zawiedliśmy się: szerokie, puste plaże Dueodde, świetnie wyposażony dom nieopodal plaży, ciepłe morze i niezwykłego koloru woda zachęcały do leniwych wakacji.

Dla urozmaicenia wybieraliśmy się na długie wycieczki rowerowe albo oglądaliśmy maleńkie i niezwykle czyste oraz kolorowe miasteczka albo kamieniste lub klifowe wybrzeże na zachodnim i na północnym brzegu wyspy.

Nie interesowały nas nieliczne i drogie restauracje, ale z przyjemnością odwiedzaliśmy słynne borholmskie wędzarnie, w których podaje się wędzone na gorąco śledzie (roget sild), zwane bornholmerami. Pyszny jest zwłaszcza przysmak zwany Słońcem nad Bornholmem albo nad Gudhjem lub Swaneke (Sol over Bornholm, Sol over Gudhjem albo Sol over Swaneke, czyli śledź posypany grubą solą, podany z żółtkiem, rzodkiewką i szczypiorkiem oraz z kromką chleba z masłem. Szczęśliwe połączenie, zapewniam.

Kuchnia duńska wbrew pozorom niewiele różni się od polskiej, w sklepach można znaleźc te same produkty (poza kiszonkami, naturalnie!), ale na wyspach jada się dużo ryb, a Bornholm słynie ze swych wędzonych ryb i ze szwedzkiego stołu, który oznacza tam bufet rybny. Za 89 koron (około 43 złotych) jesz, ile chcesz. No więc jedliśmy: ryby wędzone, marynowane, sałatki śledziowe, krewetki... podane z sosami, musztardą i ciemnym duńskim pysznym chlebem.

Na deser smaczne duńskie ciastka z cukierni w Swaneke lub Gudhjem albo ekologiczne lody czy czekoladki z manufaktury w Snogebaek. Zachwyciły mnie zwłaszcza lody bananowe i jagodowe. Rewelacja! Wielbiciele karmelków lub landrynek mogą zaś osobiście przyglądac się ich produkcji i kupic na miejscu - w Swaneke lub Gudhjem - cukierki o niezwykłych smakach, najczęściej z dodatkiem lukrecji.