LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2009-06-07

Chleb 60/40 Nilsa

Gospodyni tej edycji Weekendowej Piekarni, Tatter, zaproponowała pyszny chleb żytnio-pszenny, który upiekłam z prawdziwą przyjemnością. Czytałam o tym chlebie u innych piekarek i od razu upiekłam dwa bochenki, z podwójnej ilości ciasta. Nie miałam mąki Manitoby, użyłam więc zwykłej chlebowej, dalej wykonałam wszystko bez zmian. Polecam ten chleb, bo przepis jest bardzo łatwy, a efekt końcowy świetny, naprawdę.



Podaję za Tatter:

Chleb 60/40 Nilsa
  • 270g żytniego razowego zakwasu (100% hydracji)
  • 135g żytniej mąki razowej lub T1150
  • 180g białej mąki pszennej (użyłam Manitoby)
  • 200g wody, (52 C minus Wasza temperatura pokojowa)
  • 2g świeżych drożdży (opcjonalnie)
  • 9g soli
Wymieszałam składniki w misce i zostawiłam na 45 minut, następnie złożyłam ciasto (można jedynie przemieszać) i znów zostawiłam na 45 minut. Następnie uformowałam podłużny bochenek i złączeniem w górę włożyłam go do omączonego kosza. Zostawiłam do wyrośnięcia. Bochenek z drożdżami rośnie znacznie krócej (ok. 1 - 1 1/2 godziny). W każdym razie ciasto ma prawie podwoić swoja objętość (ok 90-95%). Rozgrzałam piec wraz z kamieniem do 260C.

Wyrośnięty chleb przełożyłam na łopatę, szybko nacięłam i zsunęłam na rozgrzany kamień Piekłam z parą przez 10 minut następnie obniżyłam temperaturę do 220C i piekłam jeszcze 35 minut. Chleb wystudziłam przed pokrojeniem. Absolutny hit! Gorąco polecam :D


[weekendowa_piekarnia_baner.jpg]


13 komentarzy:

Majana pisze...

Boziuniu,jaki cuuuudny bochenek!:)))

Małgoś pisze...

An-no, bardzo, bardzo, bardzo ładny Ci wyszedł. Taki prawdziwy elegant! :) Podoba mi się ta koszykowa tekstura odbita na skórce chleba. Cudny! :)

kass pisze...

An-no piękny chleb Ci wyszedł i zgadzam się z tym że wzorek jest śliczny!
ps. Aniu na allegro sa fajne koszyki do wyrastania-wiklinowe, rózne rozmiary mozna zamawiac, i bardzo tanie!
http://www.allegro.pl/item650241091_forma_do_wypieku_chleba_naturalna.html

margot pisze...

An-na zgadzam się ,że łatwy i pyszny
a w twoim wykonaniu niezwykle jeszcze elegancki i dostojnie się prezentuje

Ewelina Majdak pisze...

Jaki ladny! Piekny! Super te wzorki :)
Ale koszyka to normalnie zazdroszcze :P Nie masz przypadkiem w nadmiarze ?? :D

An-na pisze...

Majano, Małgosiu, Margot - sama byłam zaskoczona jego wyglądem ;) Dziękuję!

Kass, muszę szybko sprawdzić ten adres z koszykami, dziękuję za kontakt :)

Polko - ja te koszyki kupiłam dzięki Kass. Teraz pewnie kupię sobie następne. W swoim komentarzu Kass podała mi adres :)

buruuberii pisze...

An-no, slicznie Ci popekal ten chleb - smakowity i juz! Ciesze sie ze upieklam, bo jak patrze na te Twoje spekania, to nic tylko obeszlabym sie smakiem :-))

An-na pisze...

Buruuberii - on mi popękał mimo nacięć ! Ale faktycznie - smakowicie to wygląda, dziękuję :)

Anonimowy pisze...

Zapraszam na mój nowy blog, będzie mi bardzo miło gościć Cię Anno:)
cioccolatogatto.blox.pl/html

Bea pisze...

Przepiekny ten chleb! Coraz bardziej mi brakuje naszego wspolnego kucharzenia...

Pozdrawiam serdecznie i dziekuje, ze o mnie nie zapominasz :*

Pinos pisze...

Wygląda fantastycznie!

buruuberii pisze...

An-no, zasmiece Ci tu komentarze, no bo adresu e-mail do Ciebie nie widze... W sprawie przypraw: dla Ciebie kabsa i za'atar, tak? Moj e-mail znajdziesz w profilu. Usciski!

An-na pisze...

Pinos, Bea, dziękuję i liczę na wspólne pieczenie, kiedy uwolnię się od szału prac :)

Buruuberii, tak! Napiszę do Ciebie i podam adres, bo jakoś nie mam żadnego bez nazwisk, który by się tu nadał ;)